googleads
vi leverer kun til de lande som er nævnt herunder:
balancens kunst
interview med kunstner ruth crone foster
Artboard 40
din kurv er tom
x


balancens kunst


ruth crone foster er en ægte naturkraft, som gennem sit arbejde har formået at blande sit kunstneriske virke med kommercielle opgaver. vi mødtes med hende til en snak om balancens kunst - og kunsten at blive inspireret.

ruth – vi kender ikke hinanden, men jeg kender til dit arbejde. alligevel er det svært for mig at placere dig i en bestemt kategori, som beskriver, hvad du præcist laver. kan du hjælpe mig her?

”selvom jeg er 40 år gammel nu, er det stadig noget, jeg er ved at finde ud af. men jeg prøver at lade være med at tænke for meget over det, i stedet for at forsøge at passe ind i en bestemt beskrivelse af folks idé om mig. jeg er en meget søgende person – mit arbejde består både af grafisk design, kunst, kreativt konsulentarbejde og iværksætteri.”
 

 

har folk svært ved at forholde sig til, at du ikke passer ind i en bestemt kasse?

”nogle gange. det er let at kalde mig for kunstner, men jeg bryder mig ikke om alle de associationer, der følger med den titel. jeg synes ofte, at kunstnere er folk, der lever i en kreativ boble alene i deres studio. sådan er jeg ikke. jeg har desuden en uddannelse indenfor design. hvis jeg skulle sætte en titel på mig selv, ville det nærmeste nok være visuel kunstner.”

du arbejder både med kunstneriske projekter og kommercielle kunder. hvordan balancerer du det?

”for mig er det ren luksus, at jeg kan gøre begge dele. jeg deler min tid mellem lynfabrikken, som er et kontorfællesskab, hvor jeg laver det meste af mit skrivebordsarbejde. og så har jeg mit kreative studio på godsbanen i aarhus. det hjælper mig til at holde det adskilt.”
 

 

jeg kan forestille mig, ikke to dage er ens for dig – så i stedet; hvordan har din uge været?

”jeg tror meget på energi, og jeg forsøger at lytte til mig selv, og hvordan jeg har det. ofte kan jeg mærke, hvis jeg ikke er i humør til at gøre en bestemt ting – og så skifter jeg retning. denne uge har været travl med masser af skrivebordsarbejde, og i går var det meningen, at jeg skulle lave regnskab. men jeg kunne mærke, at det ikke føltes rigtigt, så jeg tog ned i mit studio, hvor jeg i stedet arbejdede på et kreativt projekt. jeg har lært, at jo mere jeg følger mit flow, jo bedre bliver resultaterne. jeg lytter til mig selv og venter på at energien er der til projekterne. dernæst følger jeg flowet. på den måde er jeg super produktiv. det er en fantastisk frihed at have.”

det lyder skønt. hvordan er det at arbejde med så mange forskellige discipliner?

”at arbejde i krydsfeltet mellem det kommercielle og det kreative er en kilde til konstant inspiration. lige nu arbejder jeg på en plakat til aarhus jazz orkester. de skal spille en koncert med en japansk ai robot. for at kunne lave den her plakat skal jeg kigge nærmere på ting, jeg normalt ikke researcher eller lærer om. det har åbnet for et hav af inspiration for mine andre kreative projekter. man kan ikke forudsige den slags, og det er dét, som gør det så specielt.”
 

 

jeg kan forestille mig, at kunder også kan finde inspiration i dine kreative projekter og så bede om en kommerciel oversættelse. hvordan arbejder du med det?

”jeg har lige lavet et stort projekt for red bull stripped music, hvor kunden specifikt havde vist interesse for mit arbejde med collager. tidligt i processen havde vi en fælles vision om, hvad resultatet skulle blive, og hvordan vi kunne nå derhen. jeg endte med at lave en tyve meter lang collage til et show på nationalmuseet. det var virkelig stort! for det meste har mine kunder fuld tiltro til mig – de tror på, at jeg kan møde deres behov på min egen måde.”

hvordan har du det med at lave kommerciel kunst på bestilling?

”hvis det virker, og kunden er glad, er jeg ikke snobbet omkring min kunst. jeg vil hellere se min kunst leve ude i verden, hvor den kan sprede glæde, end at den ikke kommer længere end til mit studio.”

det lyder anderledes end de fleste andre kunstnere.

”ja. men mit arbejdsliv handler mest af alt om at hjælpe kunder og få vores fælles vision til at ske. jeg elsker at se folk blive glade. og jeg elsker, når jeg kan have en dialog med kunden, og det ender ud i et resultat, som både de og jeg er glade for.”
 

 

det er en spændende tilgang til at balancere både det kreative og det kommercielle aspekt af dit arbejde. men er det ikke let at falde i fælden med så slet ikke at fokusere på din egen kunst?

”jeg har en aftale med universet: hvis jeg ikke har nogen kunder, er det fordi, jeg skal fokusere på min egen kunst. sådan har det ikke altid været. jeg plejede at blive meget stresset – især over de økonomiske aspekter af ikke at have en kunde linet up. men jeg er meget mere rolig nu, fordi jeg tillader mig selv den frihed også at arbejde med mit kunstneriske virke og prioritere det mellem mine kommercielle projekter.”

...og lade universet være din guide?

”nemlig. i går, da jeg var på kontoret, kunne jeg slet ikke komme i gang. alting virkede fjernt, jeg kunne ikke få fat på noget. det er svært at forklare. da jeg indså det, tog jeg ned til mit studio og begyndte at arbejde på noget andet. det er ikke altid bevidst, hvad jeg arbejder på – jeg følger en form for åndelig indblanding. mit arbejde bliver så meget bedre, når jeg finder den her balance og ikke er bange for at give slip og lade mig guide af noget større end mig selv.”